Guide: ti trin til debatdag om EU
Ifølge en undersøgelse fra 2018 mente 26 procent af den danske ungdom ikke, at de havde
politiske holdninger, det var værd at lytte til. En forårsdag i 2020, hvor DEO besøgte et
gymnasium i Danmark, mente kun seks procent af de tilstedeværende elever, at de vidste
nok om EU-politik til at deltage i den offentlige debat. Men fem timers vidensopbygning og
dialog senere var det tal steget til 85 procent.
To-trins-raketten oplysning og debat virker. Den forbedrer markant den samtale, vi har med
hinanden i samfundet om, hvordan fremtiden skal se ud.
Det gælder ikke kun unge mennesker. Det gælder os alle.
Magasinet er produceret med støtte fra Jean Monnet-puljen under Erasmus+ (2019/2020) og
er en del af DEO-projektet Building democratic confidence.
Alle materialer kan frit benyttes til undervisnings- og efteruddannelsesformål. Gengivelse eller
reproduktion af materialet er ikke tilladt uden tilsagn fra udgiveren.